Fundacja “Przedsiębiorczość” i Portal informacyjny Zachód zaprasza na warsztaty medialne ” Kreowanie Wizerunku Firmy w Mediach”
Data: 05.03.2021r
godz: 08:00-16:00
Miejsce: Fundacja “Przedsiębiorczość” ul. Mieszka I 13, Żary
Uwaga !!! liczba miejsc ograniczona
koszt: 499 zł
Formularze zgłoszeniowe należy wysyłać do 22.02.2021r. na adres e-mail : szuscicka@fundacja.zary.pl [1]
PROGRAM WARSZTATU
Część I
Podstawy techniczne
- Podstawowe pojęcia i ich znaczenie: sekwencja ujęć (reguła trzech ujęć), kontrplany, przebitki, zachowanie ciągłości akcji.
- Rejestracja wypowiedzi dla mediów: ustawienie, tło, kontekst, kierunek patrzenia. Na co zwrócić uwagę, zanim operator włączy kamerę.
- Efekty dźwiękowe: typy mikrofonów, reguły mówienia, zasady poprawnej emisji głosu.
- Montaż nagranego materiału: długość i dynamika ujęć, chronologia, reguła osi.
Pierwszy kontakt z kamerą – jak przezwyciężać opór, stres i tremę
- Psychologia tremy: czym jest i dlaczego atakuje nas przy włączonej kamerze.
- Opór psychiczny przed oglądaniem i słuchaniem samego siebie – jak sobie z nim radzić.
- Przezwyciężanie zdenerwowania.
- Pierwsze wrażenie, czyli jak dobrze rozpocząć wystąpienie. Znaczenie scenariusza.
- Techniki budowania wrażenia pewności siebie w studiu i przed kamerą.
Mowa ciała w pracy z kamerą w studiu
- Podstawy komunikacji wizualnej: mowa ciała i emisja głosu.
- Sygnały wizualne: wygląd, strój, sposób bycia i ich rola w odbiorze tego, co mówimy. Postawa ciała i sposoby jej kontrolowania.
- Barwa, tembr i natężenie głosu. Sposób mówienia – jak sprawić, by był atrakcyjny dla słuchających.
- Dykcja, artykulacja i spójność wypowiedzi – metody kontroli nad przerywnikami typu „yyyyy”.
- Sprzężenie zwrotne i utrzymywanie kontaktu z rozmówcą (dziennikarzem). Rola uśmiechu, kontaktu wzrokowego i innych sygnałów pewności siebie.
- Niewerbalne sygnały emocji, stosunku nadawcy do odbiorcy i prawdziwości wypowiedzi.
Język i mówienie do kamery
- Dobór słów i rejestru wypowiedzi.
- Poprawność gramatyczna, frazeologiczna i stylistyczna wypowiadanego tekstu.
- Wata słowna i wodolejstwo – dlaczego nie są wskazane w wystąpieniu. Jak pozbyć się nawyku mówienia o niczym?
- Nie każdy wie to, co my. Jak być zrozumiałym, mówiąc o rzeczach fachowych, nie tracąc jednocześnie wrażenia kompetencji?
- Ogólne zasady rządzące wystąpieniami w mediach. Jak mówić prosto i atrakcyjnie?
Część II FORMY DZIENNIKARSKIE
Krótka wypowiedź („setka”)
- Podstawowe zasady udzielania krótkich wypowiedzi mediom.
- Niebezpieczeństwa związane z brakiem kontroli nad nagranym materiałem.
- Ćwiczenie: Nagranie krótkiej wypowiedzi do kamery.
Prezentacja, przemówienie lub inna dłuższa wypowiedź do kamery
- Mówienie “z głowy” czy w oparciu o konspekt? Co i kiedy wybrać?
- Dlaczego nie należy czytać tekstu z kartki i czemu mimo to warto mieć przed sobą plan tego, co będzie się mówić. Co powinno znaleźć się w planie?
- Początek wypowiedzi: jak skutecznie przykuć uwagę odbiorcy.
- Rekwizyt przed kamerą. Reguły prezentowania przedmiotu, faktu, zdarzenia.
- Prezentacja multimedialna, czyli mówienie „pod obraz”. Podstawowe błędy i metody ich unikania.
- Konstrukcja wypowiedzi (wprowadzenie, rozwinięcie, dramaturgia).
- Perswazja i dobór kluczowych argumentów, które przekonają widzów do naszego punktu widzenia.
- Zarządzanie czasem w trakcie wystąpienia: jak nie zmęczyć, nie znudzić i nie zdenerwować widzów lub słuchaczy, a jednocześnie sprawić, by nas zapamiętano.
- Ćwiczenie: przemówienie lub prezentacja do kamery. Analiza mowy ciała, sensowności wypowiedzi oraz zastosowanych technik mówienia i przekonywania.
Wywiad lub rozmowa w studiu z dziennikarzem
- Rodzaje wywiadów. Wywiad a luźna rozmowa w studiu.
- Techniki zadawania pytań i odpowiadania. Intonacja i postawa ciała.
- Umiejętności osoby przeprowadzającej wywiad, strategia prowadzenia rozmowy. Sposoby zadawania pytań, regulowanie napięcia emocjonalnego między prowadzącym rozmowę i rozmówcą, reakcje na niespodziewane i niestandardowe zachowania rozmówcy. •Formuły otwierania i zamykania rozmowy.
- Techniki kontrolowania toku rozmowy: jak będąc gościem w studiu decydować o tym, o co zapyta dziennikarz.
- Metody uatrakcyjniania wywiadów. Wykorzystanie przykładów, anegdot z życia i humoru.
- Ćwiczenia: Nagrywanie wywiadów przygotowywanych w parach i ich analiza.
Konferencja prasowa
- Organizacja i uczestnictwo w konferencjach prasowych i wydarzeniach medialnych.
- Dobór dziennikarzy – zasady, strategie, niebezpieczeństwa.
- Zasady komunikacji z dziennikarzami w trakcie konferencji prasowej.
- Techniki wymijającego odpowiadania na niewygodne pytania dziennikarzy.
- Ćwiczenie 1: Nagranie konferencji prasowej. Sala zadaje pytania, nagrywana osoba odpowiada.
- Ćwiczenie 2: Analiza nagrań pod kątem technik radzenia sobie w trudnych i nieprzewidzianych sytuacjach. Omówienie przykładowych strategii odpowiadania na ataki.
ADRESACI
- Przedstawiciele firm,stowarzyszeń, które w swoich obowiązkach mają prezentację pracodawcy i jego osiągnięć na forum publicznym.
- Osoby publiczne, a także osoby pretendujące do tego by się nimi stać.
- Specjaliści ds. PR i marketingu, rzecznicy prasowi.
Warsztaty jednodniowe ( 8 godzin; część I- 3 godziny, część II 5 godzin)